tisdag 12 juli 2011

Lite tips inför räjset

Jag kan berätta att det mäskats på alla platser i sjön i år och att alla som fiskats givit ifrån sig karp. Det finns ingen plats som varit bättre eller sämre än någon annan så därför känns det helt öppet i frågan om vilken plats man kommer att vinna från. Under tidigare räjs har vi märkt att hård mäskning inte lönat sig, det har snarare försämrat chanserna att fånga fisk för den som spodat eller på annat sätt vräkt ut mäsk. Även de som suttit på platser i närheten har drabbats negativt av tung mäskning från grannen. Partiklar och pellets har inte varit melodin. Istället har boilies varit "the going thing" för de som lyckats bra. Däremot blir jag väldigt glad om ni häver ut mäsk efter tävlingen så att karparna i sjön får sig ett skrovmål.
Att hålla låg profil lönar sig ofta i Karsgöl. Sitter man många och skrålar en kväll blir oftast resultaten klenare än normalt. Likaså om man kajkar omkring med båt och mäskar. Jag är mycket tacksam om ni i år kan ta med er era sopor hem allihopa. Jag brukar få åka en extra gång till sjön bara för att hämta sopor och det är inte superkul. Både stinkare och fruktiga beten har funkat däruppe i år och saknar ni någoting på prylfronten så finns Dansken där med ett fyllt lass med grejer och bullar.
Tänk på att botten i sjön är mjuk på djupa ställen så att du anpassar dina riggar efter det. Var också nogrann om du eldar marchaller och engångsgrillar att du har berg som underlag. Visserligen har vi två brandmän vid sjön redan men jag tycker det räcker med dessa två trevliga gourmander däruppe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar