lördag 5 november 2011

Nyffe får gå ett år till

Som jag anade blev det blankt idag. Vädret kändes helt okej med 12 plusgrader men karparna verkar ha tagit vintersemester i någon brant. Antagligen är det väl dags för mig att också göra detsamma. Pelle fick förhinder idag, Silver ville inte starta när han skulle åka upp så jag och Dexter fick grilla och jobba ensamma. Lite nytta fick jag gjort. Städade upp en del och klippte riset längs med spängerna. Lämnade upp en gammal gallersoptunna vid sjön som jag tänkte ha till fisksump.
Idag höll Nyffe (min skåpbil) på att få gå i pension. Planen för mig var att imorgon åka till Vassmolösa och köpa en längre och nyare skåpbil men tyvärr blev den såld redan idag. Detta betyder att Nyffe får gå ett år till och vänta ytterligare ett år på pensionen. Han har nyligen passerat 28000 mil så det börjar närma sig. Faktiskt klarade han sig igenom besiktningen för en vecka sedan utan att jag ens kollade om han var redo. Ett litet påpekande om att han var lite rostig i trösklarna var det enda dom hade att säga och det tycker jag inte svärtar ner en så gammal herre. Ibland undrar man om det finns en levande själ i den gamla bilen. Efter besiktningen har han gått som aldrig förr. Hostan på morgonen och ryckningarna när han blivit varm är som bortblåsta. Om några veckor får han gå i vintervila och jag väcker honom inte förrän fram i april nästa år. Då ska vi åter skumpa fram på dåliga småländska skogsvägar med Dexter i passagerarsätet.
Jag har känslan där inom mig. Solen värmer gott och i luften doftar vår. Vi är halvvägs till gölen, tar ett stopp vid skyltarna i kröken och hälsar en god vän välkommen till livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar