fredag 16 mars 2012

Nu är det nära

Det är märkligt hur längtan kan bli så stor på bara några månader. Jag bävar över tanken på de två förra vintrarna vi hade. Sex månaders is, massor av snö och mörker. Denna vintern var betydligt kortare men jag har lidit ändå och frusit som en gammal häst.
De senaste dagarna har solen väckt mig och många fler små värmeälskande filurer. Dexter hade en fästing som kröp på hans nos idag. En fjäril flaxade förbi utanför fönstret på jobbet och fåglarna sjunger helt galet mycket om morgnarna. Imorgon sticker jag iväg och hoppas på att isen har släppt antingen på Karsgöl eller Ögöl. Det finns inget att vänta på längre. Vi har en så kort säsong här i Sverige att det är lika bra att köra från början till slutet. I min skalle finns inget som heter "att vänta på rätt läge". Ska man bara fiska när alla pusselbitar faller på plats vädermässigt blir det inte många karppass per år. Skit samma om det är kallt, barometern rasar brutalt, högtrycket har parkerat över karpsjön och badtermometern visar 28 grader, Det regnar småspik och blåser storm, vindriktningen ligger på från norr, leken är nära och fisken äter nog inte längre. Somliga verkar fastna i farstun på grund av någon av dessa anledningar för jämnan, gör man det blir det heller inte många pass per säsong, inte heller många fångade karpar.
Mitt bästa karptips kommer här: Skit i alla väderomständigheter och bara se till att komma ut och fiska. Anpassa dig efter situationen när du väl kommit på plats och sätt feta kardborreband i arslet så kommer det till sist fina resultat både i sol och regn.
Jag håller tummarna för att isen är väck imorgon och jag äntligen kan blöta mina linor igen. 17 mars blir då årets premiärdag för ett sjuhelsikes härligt fiskeår 2012. Ring ur det gamla och ring in det nya, nu jävlar kör vi så det ryker ur öronen!

Obs detta är en gammal vårbild från 2010 eller nått sånt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar