lördag 17 mars 2012

Premiären är avklarad!

Visst blev det blankt men nu har jag i alla fall betat av första passet som blev ett dagpass.
Åkte upp vid klockan fem och mötte älgko och kalv på vägen upp. Snacka om att Dexter fick stora ögon där han satt bredvid mig i bilen. Började med att titta till Ögöl. Där låg isen tjock så att man kunde ägnat sig åt pimpelfiske.
Ögöl var inte att tänka på ens

Konstigt nog låg även Tällsjön täckt av is så jag hade inga förhoppningar att kunna fiska när jag kom upp till Karsgöl. Döm om min förvåning när i stort sett hela sjön var isfri. Bara södra swimen var istäckta vilket gjorde valet av plats enkel, det fick bli vindskyddsudden. Strategiskt och bra ställe då jag även tänkte snickra ihop en brygga under dagen och bära ut lite gödsel till buskarna på udden.
Mäskade smart, fiskade grymt bra och faktiskt hade jag två napp. Antagligen var det mört som var framme och knyckte i tigernöt och plastmajs så att hangern dansade till och larmet pep en fyra fem signaler.

Bryggan blev rak och fin men en snajsig ramp upp på den borde vi också fixa som ögonfröjd. 

Kanadagässen som varje år häckar vid sjön var redan på plats och det kryllade faktiskt av änder och andra sjöfåglar i sjön. Förmodligen beroende på att de flesta andra sjöar i trakten är istäckta.
Tre korvar avnjöts under den mulna dagen och Dexter fick två eftersom jag glömt att ta med hans mat.


Ingen hade bilat upp till sjön i år. Det syntes inga däckspår i snön så jag var rätt säker på att jag var först på plats. Det kändes lite märkligt att det faktiskt fanns så mycket snö och is kvar. I Oskarshamn finns inte en endaste snöhög vad jag har sett sedan en vecka tillbaka men uppe vid Karsgöl 4 mil norröver var det som om man backat ett par veckor tillbaka i tiden.
Några pass till hoppas jag hinna med innan det bär av utomlands i början av april. Ett Ögölspass vore riktigt kul innan dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar