måndag 26 november 2012

Hemma igen

Det har varit en fantastisk vecka vid Ebros stränder. Vi har fiskat nya ställen varje dag och utan vår guide Paul Booth hade vi inte kommit ut till knappt någon av dessa fantastiska platser. Det är helt omöjligt att ta sig fram utan en Jeep med fyrhjulsdrift, det går heller inte att hitta till platserna, då det vimlar av stigar och små (vägar) där man måste hitta rätt. Att ta sig fram till floden är som att vara på Safaritur på Savannen kan man säga. Jag hoppas Avdo kan skicka över lite filmklipp när vi åker i jeepen så ska ni få se hur snirkligt och svårt det var.
Om jag ska beskriva fisket i Ebro så känns det som en kombination av sikmete i skärgården och att meta sarv i Svartån fast med mycket brutalare hugg och större fiskar. Det är verkligen ett suveränt sätt att beta av lite vintertid och jag är övertygad om att min vinter kommer bli betydligt trevligare att genomlida i år efter detta äventyr.
Så fort jag fått lite bilder av Avdo så ska jag kasta upp dom här på bloggen. Vi hade skapligt fiske hela veckan och fångade karp över 13 kilo i stort sett varje dag. Avdo nöp den största karpen 17,1 kilo och jag fick en fining på 16,4 kilo som topp. Av 19 karpar vi fick vägde tio över 13 kilo.
På vissa platser fiskade vi helt ensamma och karparna vi fick hade inga gamla krokmärken, utan var helt oskygga fiskar som aldrig tidigare sett en karprigg. Kan det bli mera exotiskt än så?
Jag kommer definitivt att åka tillbaka igen i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar