söndag 27 januari 2013

Boilies

Detta är ett ämne man inte kan skriva om på några rader. För att täcka allt hade det gått åt en hel bok eller kanske två. Det finns fortfarande boilies på marknaden som tillför karpen väldigt lite och som inte kommer att fungera i långa loppet.
För den som gör sina singelnätter eller helgpass i vatten där karpen konkurrerar med andra arter på samma näringsnivå, kommer en påse av dessa bullar alltid att fånga fisk.  Mäskar man när man kommer till sjön med 15 boilies runt varje spö och en PVA-påse så blir man en typisk medelmåtta i dessa "hungriga" vatten. Man kommer att fånga precis lika många karpar som alla andra och varken mer eller mindre.
Är man nöjd med detta och tror på det man gör, kan man köpa sig en påse av vilken tillverkare som helst.
Vill man däremot få ett bättre resultat, kliva upp ett snäpp som karpmetare och lämna svenska "lagomträsket" får man söka sig vidare när det gäller boilies. Jag har nu fiskat så många olika vatten i Sverige och utomlands att jag vet att det krävs boilies där näringsvärdena är avvägda rätt och där ingredienserna valts med omsorg. En sån boilie fungerar alltid och i alla lägen.
Har man en boilie där fisken hittar allt den behöver vad gäller protein, fett, mineraler, kolhydrater mm behöver den inte söka sin föda på annat håll än av ren nyfikenhet. Visst är karpar också nyfikna, det också är därför man fångar karp även på plastmajskorn, pop-ups och annat som inte innehåller något av värde.
Med en boilie som täcker fiskens alla behov kan man inrikta sig på mäskningstaktik, platsval, riggar och annat utan att behöva bekymra sig om vilken flavour eller färg som kan vara het.
Om man jämför det med att fiska abborre så vet man att man alltid får napp, om man metar med en löja eller en mask på rätt plats. Fiskar man däremot med jigg, drag eller vobbler måste man hitta rätt färg eller rätt gång på betet osv. Har fiskeplatsen utsatts för fisketryck från andra personer är det kanske bara mete med ett naturligt agn som funkar.
Av de färdigrullade karpbeten jag sett säljas i Sverige skulle jag faktiskt enbart känna förtroende att fiska med ett enda märke och det är Swedish Bait Mechanics.
Jag är riktigt imponerad av de beten de tillverkar men rullar trots det, hellre mina egna på egen mix. På så vis kan jag vara annorlunda även i ett vatten där folk fiskar med SBM. Jag kan dra ner på dofterna och ändra på dem när jag vill när karpen blivit försiktig, för betet alla andra fiskar med.
Som alltid inom fiske och framförallt karpfiske gäller det att vara steget före och våga avvika från Svensson.
Jag känner att det hade varit intressant att gå in djupare på detta ämne och gräva ner sig i ingredienser rada upp exempel som stärkt mina åsikter. Jag orkar inte knacka ner allt i ett blogginlägg så därför lämnar jag det öppet för intressanta diskussioner om vi möts på ett fiskepass någon gång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar