onsdag 27 februari 2013

Bara bra beten ska det vara

Som jag skrev i ett tidigare inlägg i vinter har jag inte stort förtroende för speciellt många boilies. Många bullar tillför väldigt lite nytta till karpen och de skapar snabbt en misstänksamhet mot något de inte behöver och som bara attraherar tillfälligt med doft eller färg.
Jag vill att fisken bara ska få boilies som har en komplett uppsättning av näringsämnen med alla essentiella aminosyror fetter, mineraler, kolhydrater som behövs för att ingen komplettering av annan föda ska behövas.
Det känns som om alla som fiskar i Karsgöl är inne på samma spår och med samma eller åtminstone liknande beten av extremt god kvalité tror jag att karparna kommer att växa och må superbra i år.
Jag och Robban har själva låtit rulla upp en boilie som vi gjort receptet på. En boilie helt utan flavours där endast de olika fiskmjölerna och ingredienserna ger doften och smaken. Idag fick jag hem hundra kilo av dessa och 50 kilo pellets, så nu kommer karparna att få mumsa på "topp nochbullar" hela sommaren.
Använder man riktigt bra boilies kommer fisket att förbättras för alla som fiskar i sjön eftersom boilies blir fiskens stapelföda och något de bara behöver. Jag tyckte mig se en stor skillnad redan förra året för dom som körde med "klassbullar".
Vill inte bara skrävla med de bullar vi gjort, utan anser också att SBM har boilies som står för mycket hög kvalité. Jag vet inte vilka ingredienser de nyttjar men det syns att det är bra beten när man klämmer, smakar och luktar.
Jag efterlyser fortfarande innehållsförteckningar på boilieförpackningar. Det finns ingen anledning för något företag att vara hemliga med sina ingredienser. Det finns inga hemliga ingredienser, jag hävdar att enda anledningen till att innehållsförteckning saknas på påsarna är att innehållet är skräp.
Vissa boilietillverkare har börjat med innehållsförteckning men nämner endast de fina ingredienserna. Utfyllnadsmjölerna nämns inte och köparen får förtroende för en boilie där tillverkaren pystat ut några få procent LT 94, casein och utöver det fyllt ut med massor av majsmjöl och durumvete.
Innehållsförteckningar är bra men då ska allt deklareras och inte bara finmjölet. I procenten av näringsdeklarationen avslöjar de sig själva när proteinhalten visar 25% och de mjöler de deklarerat alla överstiger detta med råge.
Hur kan proteinmängden då vara så låg? Blandar de med cement?
Bra skit ska det vara och vi borde kräva detta i högre grad som kunder. Med bättre vetande så kommer vi att göra det i framtiden, därför tycker jag att alla borde läsa böcker som Carp Science och uppföljaren Carp: Location, feeding & bait skrivna av John Wood.
Tunga böcker med mycket Kemi och fakta men vintern är lång!

Så här ska karparna se ut tycker jag och inte som utmärglade sillar som man kan se från en del sjöar. Bjussar vi på bra käk så har vi igen det snabbt med välmående, vackra och vilt kämpande karpar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar