måndag 25 februari 2013

Jag har köpt en båtjävel

Lite skamset får jag erkänna att jag beställt en baitboat av Fiskkonservator Lubbe Pytel.
Anledningen att jag skäms är att jag alltid gnytt och knorrat över att folk inte kan kasta ut sina tackel. Ibland har jag gått så pass långt att jag sagt att det inte är fiske och att man inte ska fiska karp om man inte kan kasta.
Nu sitter jag snart där själv med en satans baitboat i knäet och fyller på med mäsk, boilies och tackel.
Den stora anledningen till tokköpet är att jag bokat in mig och två kompisar i ett franskt vatten där jag känner att jag kommer att vara ute och segla totalt om inte båten är med. I vissa swim bör man kunna lägga tacklet in under grenar och avståndet att försöka kasta in mellan dessa grenar verkar vara för långt för kast.
Ja så ligger det till. Jag har köpt båten för en veckas fiske men jag tror att jag kommer att få lite mer nytta av den.
På vissa platser här hemma har har jag varit sugen att lägga ett spö på lite udda platser, till exempel mitt ute i Karsgöl när fisken rullar där (något den gör väldigt ofta). Någon annan gång har jag i ett mindre vatten velat lägga betet i någon näckroskant långt ut, utan att hålla på och plaska med åror.
Jag kommer säkert få nytta av åbäket i långa loppet som ni säkert hör. Trots detta så vill jag fortfarande hävda till viss del och kanske med lite mindre eftertryck att man ska kasta ut sitt bete.
Jag har sett folk båta ut alla sina tackel, använda undervattensspeglar för att se att tacklet ligger rätt, dyka ner till botten och lägga tacklet till rätta och för att lägga ut sina boilies fint runt omkring. En del har också simmat ut för att plocka bort gamla beten från andra metare som fiskat på platsen. Det kan gå för långt ibland och pedanteriet kan stiga en över skallen totalt och i det träsket vill jag inte hamna även om jag redan nu kan verka lite vrickad ibland det erkänner jag.
Båten var i alla fall jävligt billig. Strax under 4000 spänn känns ändå som ett fynd för en sprillans ny baitboat.
Här följer en filmsnutt där Lubbemannen demonstrerar funktionerna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar