onsdag 20 mars 2013

Äppelmunkar och möte med svenska kocken

Morgonen gryr och det är frost i gräset när vi vaknar. Ingenting har hänt under morgonen och vi förstår att karparna antagligen stoppat näsan i gruset och blundat ett tag. Trots att det har varit lugnt känner jag hur självförtroendet är på topp. Jag kommer att fånga mer på min nya plats och jag bidar min tid. Nicke drar en fin spegel på över 13 kilo mitt på dagen men ingenting mer händer. Jag mäskar lätt med 10 stycken 14mm boilies på varje spö och kryper ner i sovsäcken. Morgonen efter har ingenting hänt men vi väcks tidigt av vår vän Bernard som rycker i tältduken. Good morning, Palle viskar han lätt och jag tittar ut genom tältöppningen. I händerna håller Bernard en bricka med nybakade äppelmunkar. Inte varsin utan säkert 20 stycken. This is for you säger han, please tell Niklas he can eat too and if there is anything left you can give it to the fucking germans in the bay säger Bernard och flinar. Han drar iväg för att jobba och jag och Nicke mumsar munkar och dricker morgonkaffe. Nu kikar också solen fram men det ryker ännu ur våra munnar i den kalla morgonen.
Framåt eftermiddagen får vi en genialisk idé. Vi ska köpa whiskey och blanda Irish coffey a la Birger Holmqvist. En sväng in till byn för att införskaffa en liter och sen gottar vi oss rejält. Jag har med mig en flaskgrädde från Sverige och även tyskarna borta i viken gillar vår blandning. Vi sitter och babblar någon timme med dem och grillar lite kött innan vi tassar bort till vårt swim och börjar fiska igen.
Riktigt roliga tyskar är det även om vi knappt förstår vad dom pratar om. En av dem heter Oliver och han visar bilder från malresor i Spanien. Han är riktigt taggad på fisket och vi har sett och hört honom ro ut mäsk och beten hela nätterna och dagarna. Han har inte fått en enda fisk men det andra två tyskarna  har fångat desto mer. Båda är lite laid back snubbar som äter och dricker konstant emellan huggen. Den ena låter precis som den svenska kocken i mupparna när han pratar och vi har väldigt roligt åt det. Vi garvar så fort han öppnar munnen fast vi inte vet vad han pratar om.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar