söndag 24 mars 2013

Bättre väder och fiske

Nu vänder vädret och det blir varmare igen. Vinden piskar på in i mitt hörn och upp mot min gravelbar. 
Jag ökar min mäskning till 20 bullar per spö per dag och huggen börjar komma. Jag landar en 21-kilosfisk som är lång och stark. Den bjuder på en riktigt skön fight ända in till håven. Jag bränner också en fisk som skär av linan mot vassa stenar och musslor innan jag hunnit lyfta spöet. Allt går så fort och när jag tar spöet är fisken redan borta. Linan ser helt uppriven ut och jag får kapa flera meter och knyta en ny rigg.
Nicke fångar en 16,2 kilos linjär spegel och är mycket nöjd.




När vi sista eftermiddagen sitter och babblar med varsin grillskiva på grillen händer något besynnerligt.

En fiskevakt kommer till vår pegg när vi sitter och grillar. Han ser ruggigt bekymrad ut och pekar på oss och säger att vi var tvungna att gå hem till hans chef. Big problems for you two bräker han på knagglig engelska.
Det är okej att äta upp först men sen ska vi dit säger han. Jäklar vad vi börjar grubbla medan vi tuggar på varsin grillskiva! Vi funderar på vad tusan vi kan ha gjort för fel. Mäskningsförbud i sjön råder och det hade vi tullat lite på men bara ytterst lite och inte har vi varit berusade en enda dag. Ett par tre öl per man som mest. Playboy oroar sig för att han ska bli förbannad och jag morrar över att vi minsann inte mäskat en tiondel så mycket som resten av metarna vid sjön som baljat i boilies från båt. Vi lommar förundrade bort emot stugan. Jag säger till Playboy att vi försöker möta honom med glad min och sen lyssnar noga vi innan vi säger något dumt.
På altanen sitter ett tiotal äldre herrar och spelar kort och dricker snaps. En av dem reser sig när vi kommer fram, pekar på oss och säger "Big problems for you two, go in to the house now with the boss" .

Bossen reser sig och går in i stugan utan att titta på oss. Vi lommar efter och innanför dörren står han med två flaskor i nävarna med hemgjort kryddat brännvin och bara garvar. Snaps for the swedes vrålar han. En av herrarna vid bordet som kan engelska förklarar att han är mycket glad att vi är där, att han längtat efter att vi ska komma och tycker att vi är väldigt trevliga. Brännvinet har han gjort själv i fina presentflaskor med rosetter och etiketter och vi får också varsitt klistermärke. Snacka om att vi blir snopna.
Vi promenerar tillbaka till vårt swim och sätter igång att fiska igen. Det har varit en underbar vecka i Österrike som vi aldrig kommer att glömma och vi bara njuter av att ha fått möta våren tidigare än de flesta andra svenskar.
Under eftermiddagen dyker några andra tyskar upp som fiskat i sjön bredvid. Just när dom kommer ner till vårt swim skriker mitt larm igen. En stund senare ligger min tredje 20-kilos i håven. Denna fisk prickar 20-kilosstrecket precis och jag är supernöjd. Tre tjugor på en vecka, kan man kalla det för ett hat trick?


Resan hem dagen efter går i dur. Vi turas om att köra men Nicke betar helt klart av flest mil. Han verkar aldrig bli trött på att köra och bara fortsätter tills vi är hemma hos honom i Landskrona. Vi är båda skittrötta och tyvärr har jag ytterligare 40 mil att köra.
Stannar till i Ljungby på morgonkvisten och tar en kopp kaffe på Donken. När jag sitter där och tänker smälter det in och jag inser att detta är min bästa karpresa någonsin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar