torsdag 14 mars 2013

Första tjugan till Nicke

Framåt eftermiddagen säger Nicke att han tänker försöka prata lite med killen på andra sidan sjön. Vi märker att han fiskar oerhört långt ut i sjön med en stor spridning på spöna. I stora drag kan man säga att han tillbringar 90% tid i sin gummibåt. Vi ser honom köra ut spön, greja med ekolod och GPS och mäska friskt.
Nicke tar en promenad över till andra sidan sjön för att kunna "röka en fredspipa".
När han kommer över på andra sidan hör jag dem prata men kan inte urskilja om vad. Sitter och kikar på dem och ser att det blänker då och då om någon flaska. Det skrattas och låter muntert. Efter någon halvtimma kommer Nicke tillbaka. Allt har gått bra och det verkar inte finnas några sura miner längre för trasslade linor. Han var testfiskare för Dynamite, ACE och Daiwa berättar Nicke. Han glömde nästan bort att presentera sig när han radade upp sponsorer men till sist klämde han fram det.
Killen fiskar med nio spön från tre swim som han hyrt. Ett swim står på hans tjej som bröt benet igår och inte kunde följa med. Det andra står på den gamla gubben som går och lagar mat och dricker sprit, säger Nicke och pekar på en av gestalterna på andra sidan sjön.
Killen har en GPS med en massa heta spots inlagda på berättar Nicke vidare, det är därför han kasar omkring i gummibåten konstant.
Kvällen kommer och vi delar några bira i den ljumma vårkvällen. Ett lätt duggregn får oss att krypa in i våra tält ganska tidigt, kanske spökar fortfarande den långa resan en del.
Mitt i natten väcks jag av Nicke. Han är eld och lågor, flåsar och flämtar och undrar varför jag inte vaknat. Han har fått fisk! En jättefisk!
Jag hasar mig ut ur tältet och där på mattan ligger en monsterfjällis. Vi väger den till 24,5 kilo och livet leker för oss. Detta var fisken vi kommit för att få se. Tyvärr sov jag bort fighten men jag får i alla fall vara med och föreviga den med bilder och vägning. Nicke går på moln, hans första tjuga är landad och hans gamla pb från Polen är höjt med nästan 10 kilo!

Vi ger oss åter till John Blund och vaknar i gryningen. Det är ganska kallt på morgonkvisten och lite frost i gräset. Karparna verkar ha tagit time out. Tre tyskar borta i en vik passerar ofta vårt swim på väg till toaletten. De har ganska bra aktivitet i sin vik och fångar lite karpar mellan 10-15 kilo.
Vi har en härlig dag, softar och funderar. Jag börjar fundera alldeles för mycket och framåt eftermiddagen har jag tänkt så mycket och fångat så lite att jag bara längtar efter att få byta till swimet till höger om Nickes istället.
Där jag sitter känns inte bra, inte någonstans i kroppen. Jag fiskar ut i tomma intet, rakt ut i sjön och kan inte hitta något spännande på botten när jag lodar med sänket.
Om jag kan byta till platsen till höger om Nickes betyder det att jag dels kan fiska in i en vik dit vinden ligger på samt ut mot en gravelbar mitt ute i viken som jag ser sticka upp till just under ytan. Man ser tydligt den ljusa sanden när solen ligger på.
Jag tar en promenad bort till klubbhuset för att se om ett swimbyte går att göra. Det visar sig vara helt okej och jag börjar om från början i mitt nya swim. Jag ser att testfiskaren på andra sidan har flera spön ut mot samma gravelbar. Som tur är kan han inte fiska över på min sida om baren eftersom det ligger stora musselbankar och vassa stenar runt toppen av den.
Det dröjer inte längre än framåt kvällen innan mitt larm tjuter. Jag krokar och drillar en stor fisk som visar sig vara en hög och fin spegel på 20,5 kilo. Nu går munnen på mig konstant och vi firar med att dela en flaska rödtjut. Min fjärde tjuga någonsin och från ett nytt land dessutom. Superkul!
Vår resa känns redan lyckad och jag gläds åt mitt beslut att byta plats. Jag mäskar med ca 20 stycken Solution 14mm mot varje spö och fiskar med Solution bottenbete tillsammans med en vit pom-pom boll. Vinden piskar nu in över gravelbaren men tyvärr svänger vädret mot ännu kallare.
Vi sover sött och larmen har tystnat helt. Dagen går sakta förbi utan mera aktivitet och vi mäskar bara mycket lätt med några boilies runt varje tackel i det kalla vädret.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar