fredag 1 mars 2013

Att dippa eller inte dippa


Funderar konstant över denna frågan och kan inte riktigt bestämma mig. Har dippat och grejat genom åren men ser inte att det skulle vara speciellt bra. Jag får sällan eller nästan aldrig något på dippsoakade beten.
Ett boilie som stinker skarpt av en högkoncentrerad flavour på en mäskplats, skulle den vara mera lockande att plocka upp än de andra boiliesarna tagna direkt ur påsen? Luktar det inte tillräckligt mycket av stickmix, pellets som håller på att brytas ner och boilies som läcker ut sina dofter?
Skulle karpen välja det soakade före de andra boiliesarna?
Nej, jag tror bara att dippens dofter gör att karpen skyggar för just krokbetet. Hellre boostar jag till mina krokbeten i något naturligt fiskmjöl, glm-mjöl eller krillmjöl i alla lägen, även om jag fiskar PVA-style utan att mäska.
20 boilies som blötts upp i strandvattnet ner i en påse med något naturligt attraktivt mjöl. Blås upp - skaka om och vips har du ett helt naturligt boostat bete. Vill du ha tjockare lager väntar du bara tills pulvret fäst sig ordentligt och upprepar proceduren om och om igen.
Här kommer några heta mjöler som funkar bra att pulverboosta i men fantasin sätter inga gränser.

  • Krillmjöl
  • Green lipped musselmjöl
  • Levermjöl
  • Fiskmjölsvarianter
  • Hampamjöl
  • Pelletsmjöl
  • Räkmjöl



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar