lördag 30 mars 2013

Vi hittade horn och gjorde en vak

Idag åkte Robban och jag upp till Bjursjön för att försöka rädda det som räddas kan. Isen har redan legat alldeles för länge och vi befarar att det kan bli syrebrist igen. För ett par år sedan strök 20 karpar med under vintern och något liknande vill vi inte ska hända. Tre av de fyra senaste vintrarna har varit riktiga isvintrar med många månaders istäcke. Året när karparna dog lät vi bli att borra så I år provar vi att borra massor med hål för att lätta upp för fiskarna där nere. Under dagarna framöver kommer det att vara några plusgrader och förhoppningsvis ska det kunna sippra ner lite smältvatten i hålen. Vi sågade också upp en vak och det var ett riktigt älgjobb kan jag säga. 50 cm is och svärdet på sågen räckte inte igenom så jag fick borra på sniskan för att få bort is i hålkanterna längst ner.
Ute på isen hade en älg släppt sina horn. Jag tog med mig dom hem och tänkte att dom kanske kunde pryda kolonistugan på något vis. En tolvtaggare visade det sig vara efter kontrollräkning.
Jag vet att många är skeptiska till att man borrar hål för att hjälpa fiskar som riskerar syrebrist men vi gör ändå vad vi tror är rätt. Utan borrning dör fisken av syrebrist, borrar vi hål och gör vakar har vi i alla fall gjort någonting. Skulle dom dö ändå kan man åtminstone tänka att man gjorde vad man kunde.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar