måndag 5 juni 2017

Karsgölsbloggen igång igen

Jag tänkte dra igång bloggen igen eftersom många saknat den. En hel säsong 2016 drog förbi utan att jag skrev någonting.
Inte för att sjön gått dåligt, mer för att jag inte haft tid att följa upp och skriva pga så mycket annat som kommit i vägen. I år lovar jag bättring och här ska ni få se vilken skön start det varit på fisket, trots att säsongen drog igång sent när våren var kall.
Senaste två veckorna har det fiskats litegrann i sjön.
Johan Lembrén och Pernilla Nyström har varit på ett långbesök på 8 dagar. Fisket började riktigt segt, något jag själv fick erfara på min tredagarssittning där jag blankade strax innan Johan och Pernilla kom upp.
De första fem dagarna gav endast en landad fisk, en fjällis på 7,8kg. Därefter började Johan söka fisken genom att ro runt och leta fisk visuellt. I ostviken hittade han en dag ett 15-tal fiskar som stod längst in i viken. En snabb flytt dit gav 3 landade fiskar på bara några timmars fiske. Dagen efter var paret på plats igen men då hade karparna flyttat på sig.
Jag själv landade en fjällis på 8250g strax utanför viken denna morgon, den enda fisk som skulle besöka min håv denna helg. När Pernilla och Johan var tillbaka på Roten igen senare samma dag bommade dom en fisk och inget mer hände under lördagsdygnet.
Söndagen började segt men mitt på dagen drog det iväg på Pernillas spö och efter en tung fight låg en fisk som heter Rigmor i håven. 12200 gram visade hon sig väga med en hängbuk som inte är av denna värld.
Ett par timmar senare landar också Stefan Nero en rejäl fisk från Badplatsen. Fisken som går under namnet Greta väger mer än någonsin tidigare och tynger Stefans våg till 11170 gram.
Stefan fiskar vidare ett dygn utan resultat men är ändå mycket nöjd med sitt pass.
Just nu känns det som om fisken står och stampar och vill in på lek när rätt förhållanden ges. Vi får se vad som händer under veckan. Pernilla och Johan är på väg upp för ännu en långsittning med start imorgon.
Det är väldigt få som fiskar uppe i sjön annars. De som omnämns i detta inlägg plus Johannes Dogertz som körde ett dygn är alla som fiskat i Karsgöl i år.
Vill man fiska utan att trängas i en bra sjö med omkring 40-50 fiskar över 10 kilo och därav minst 10 över 12 kilo är det bara att höra av sig.
/Palle







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar